De eerste AI-docent

In India is de eerste AI-docent, genaamd ‘Iris’, in een school geïntroduceerd. Een leerling stelde de volgende vraag: “Wat is het duurste ter wereld?”, waarop Iris, gekleed in een zijden sari en met een ketting die van kleur veranderde, bedachtzaam antwoordde, tot groot genoegen van de luisterende kinderen.

Ondanks enkele uitdagingen, zoals trage reacties door netwerkproblemen en achtergrondgeluiden, bleek Iris in staat om snel en accuraat te antwoorden wanneer de omgeving stil was, met relevante voorbeelden en referenties.

Een van de opvallende ontwikkelingen in de maak is het plan om Iris uit te rusten met ‘ogen’, waardoor ze elke student kan herkennen en interactiever kan worden, zoals gedeeld door Abhijith, een achtste-klas student betrokken bij de ontwikkeling van Iris in samenwerking met Makerlabs Edutech Private Limited. Dit initiatief, onderdeel van het Atal Tinkering Lab, streeft ernaar Iris volledig autonoom te maken en bij te dragen aan een meer gedisciplineerde klasomgeving.

De belangstelling voor Iris is vooral groot onder de jongere leerlingen, die genieten van de immer geduldige en informatieve AI-docent, die nooit geïrriteerd raakt of huiswerk opgeeft. Iris, die werkt op het principe van generatieve AI, kan spraak omzetten in tekst en vice versa, drie talen beheersen, handen schudden en verhalen vertellen.

Hoewel Iris expertise toont in alle onderwerpen en nooit moe wordt van vragen beantwoorden, benadrukte Meera Suresh, de directeur van de school, dat Iris niet bedoeld is als vervanging van leerkrachten, gezien haar onvermogen om emotionele nuances te begrijpen. Iris dient als een aanvullende ondersteuningsbron voor het onderwijzend personeel.

De ontwikkeling van Iris, mogelijk gemaakt door zowel overheidssteun als een bijdrage van de school zelf, markeert een significante stap in het integreren van AI in onderwijsprocessen, versterkt door een vier maanden durend leertraject over AI voor studenten, onder leiding van Makerslab. Dit initiatief, samen met de participatie van de school in diverse festivals, onderstreept het commitment aan technologische vooruitgang en het voorbereiden van studenten op een toekomst waarin technologie en onderwijs hand in hand gaan.