Generatieve A.I. in het MBO

De introductie van ChatGPT heeft de onderwijswereld opgeschud, vooral binnen het mbo. Plotseling werden we, midden in het schooljaar, geconfronteerd met een technologie waarmee studenten op hoog niveau essays kunnen schrijven en complexe vraagstukken kunnen oplossen. De vraag is nu: hoe kunnen we als mbo-docenten deze technologie in ons voordeel gebruiken?

classroom mbo

1. Ga uit van A.I. gebruik buiten de klas Het is essentieel om te beseffen dat veel van onze studenten toegang hebben tot tools zoals ChatGPT. In plaats van deze technologie te bestrijden, kunnen we beter nadenken over hoe we onze lesmethoden en opdrachten kunnen aanpassen. Waarom niet focussen op praktijkgerichte opdrachten of groepswerk in de klas?

2. Vertrouw niet blindelings op A.I. detectieprogramma’s Er zijn veel tools die beweren A.I.-geschreven teksten te kunnen herkennen, maar de betrouwbaarheid is vaak twijfelachtig. In plaats van te investeren in deze technologieën, kunnen we beter focussen op het creëren van authentieke leermomenten voor onze studenten.

3. Zie dit jaar als een leerervaring De komst van generatieve A.I. biedt zowel uitdagingen als kansen. Sommige docenten experimenteren al met het gebruik van A.I. als een educatieve tool, terwijl anderen zoeken naar manieren om het vals spelen te beperken. Het belangrijkste is dat we openstaan voor verandering en bereid zijn om te leren en ons aan te passen.

AI Consultancy Group (AICG) Voor mbo-docenten die dieper willen duiken in de wereld van A.I., biedt AICG gespecialiseerde trainingen aan. Deze trainingen helpen docenten te begrijpen hoe tools zoals ChatGPT effectief in de klas kunnen worden geïntegreerd. Door samen te werken met AICG, kan je ervoor zorgen dat je als docent voorbereid bent op de toekomst van het onderwijs.