Navigeren met AI in het klaslokaal

Generatieve kunstmatige intelligentie tools blijven in populariteit groeien. Hier zijn vier manieren waarop faculteitsleden in het hoger onderwijs lesgeven over of met AI.

Sinds de lancering van ChatGPT in november 2022, hebben opvoeders, beheerders en andere belanghebbenden in het hoger onderwijs geworsteld met de implicaties van generatieve kunstmatige intelligentie op intellectueel eigendom, academische integriteit en ethisch gebruik, onder andere onderwerpen.

AI-Geletterdheid in het Onderwijs

Hoewel de meerderheid van de Amerikaanse studenten de trend nog niet heeft omarmd, lopen ze nog steeds voor op hun instructeurs, met een rapport van Tyton Partners in oktober 2023 waaruit blijkt dat slechts 22 procent van de faculteitsleden AI gebruikt.

Onder de faculteitsleden die wel AI gebruiken, gebruikt 43 procent prompts om te begrijpen waarvoor hun studenten de tools mogelijk gebruiken, 35 procent gebruikt het om les te geven en 29 procent gebruikt het voor activiteiten in de klas, volgens het rapport.

Hier zijn vier manieren waarop faculteitsleden kunstmatige intelligentie kunnen inzetten:

  1. Om het schrijven van studenten te verbeteren. Pamela Bourjaily, een professor in bedrijfscommunicatie aan de Universiteit van Iowa, creëerde een opdracht die studenten vereist te experimenteren met ChatGPT en te leren hoe ze de beste prompts kunnen creëren. Studenten leerden prompts te bewerken en te herzien om nauwkeurigere en nuttigere resultaten te produceren.

  2. Om slide decks voor te bereiden. Rodney B. Murray, gastheer van de Pulse podcast, gebruikte AI-gestuurde tools om een presentatie voor zijn podcastcursus samen te stellen. Murray vergelijkt het werken met MagicSlides en SlidesGPT op het gebied van ontwerp, afbeeldingen en prijzen.

  3. Om studenten van feedback te voorzien. De cursus Computerwetenschap 50: Inleiding tot Computerwetenschap van de Universiteit van Harvard gebruikt een AI-tool om gebieden in code te markeren die verbeterd kunnen worden, en biedt ook oplossingen. De tool is ontworpen om het werk van TA’s en professoren efficiënter te maken en biedt studenten een gepersonaliseerde leerervaring.

  4. Om arbeidsmarkttools te bieden. Na hun tijd op de universiteit zullen de studenten van vandaag AI tegenkomen op de werkplek, en het is de verantwoordelijkheid van de instelling om hen hierop voor te bereiden, schreef Ray Schroeder in een blogpost van september 2023 voor Inside Higher Ed. Leermodules in senior capstone-cursussen of certificaten kunnen studenten geloofsbrieven geven voor hun toekomstige banen. Anand Rao, professor communicatie aan de Universiteit van Mary Washington, introduceert studenten in zijn speciale cursus over digitale studies in opties voor het bouwen van hun eigen generatieve AI-tools met weinig of geen code.

Overwegingen: Voor opvoeders die overwegen AI in hun klaslokalen te implementeren, delen experts in het veld enkele overwegingen.

Maak richtlijnen

Een rapport van september 2023 van Cornell University’s Center for Teaching and Learning moedigt faculteitsleden aan om expliciet verwachtingen te stellen voor wanneer en hoe studenten generatieve AI in hun werk kunnen inzetten met de juiste toewijzing. Ohio University’s Center for Teaching and Learning biedt voorbeeld AI-beleidslijnen en opdrachten van faculteitsleden aan de universiteit om een referentiepunt te bieden.

Denk na over de ethische dilemma’s 

Hoewel sommige instellingen lesgeven over AI, ontbreekt het veel aan vereisten rond het onderwijzen van studenten in ethiek en hoe ze ethische gebruikers van de technologie kunnen zijn, met name in de VS.

Begrijp de beperkingen

AI is niet vrij van vooringenomenheid en hallucineert soms, dus het onderwijzen van studenten over de tekortkomingen van tools zoals ChatGPT kan bet